manontravel.reismee.nl

Yoga Teacher Training, India

Moet ik mijn blog starten met 24 dagen yoga, ben ik nu helemaal gek met een uitroepteken of kies ik voor de kop 24 dagen yoga, ben ik helemaal mesjogge met een vraagteken? Ik met een a-sportief lijf denk eraan om een 24 dagen yoga training te gaan volgen maar hoe moet dat met een niet flexibel lijf? kan dat dan wel? ik kan niet eens mijn benen recht op de grond leggen, mijn armen zijn te kort en als ik voorover buig richting mijn tenen dan staat mijn rug vooral in een bochel ipv plat op mijn gestrekte benen. 24 dagen yoga wat gaat dat met mijn lijf doen? ik zal een flinke pot arnicapillen moeten meenemen. Deze zullen me moeten gaan bijstaan in dit fysieke geweld. Want ook al zullen er mensen zijn die denken dat yoga geen sport is (en dat is het officieel ook niet); probeer jij dan maar een 5 minuten achtereen in 'de hond' houding te staan. Als dat niet als krachttraining mag worden gezien!?

Ik droom nu al over het eind van deze 24 dagen. Zal dit me dan toch eens een strak en flexibel lijf opleveren? Zou het dan toch kunnen ook al beweren mijn sportleraren al eeuwig dat je drie soorten lijven hebt; sportief, atletisch, chubby en volgens hen behoor ik tot laatste categorie; een lijf met verstopte spieren. Zal het dan toch eens zo zijn dat ik die extra kilo’s die ik met me mee draag laat verdwijnen. Zal het dan toch eens zo zijn dat ik naar 24 dagen eens van mijn melkflessen afkom door de hele dag buiten in de zon door te brengen? Zeker de laatste 20 jaar weet ik dat dit een utopie is en een utopie nastreven is geen werkelijkheid, veel te vermoeiend ook. Maar ja, zeggen ze niet altijd; het gaat om de binnenkant? Zal het dit keer lukken om voortaan elke dag te sporten en zullen 24 dagen voldoende zijn om een verandering teweeg te brengen of haak ik tussentijds af? ik vraag het me af. Volgens onderzoek kan een verandering plaatsvinden tussen de 18 en de 254 dagen. We zullen het gaan zien want de keuze is gemaakt. Het is een 24 dagen 200hr Yoga Teacher Training geworden met een programma van 6.30 tot ongeveer 21.00, zes dagen per week in Palolem, Zuid Goa, India.

Vanaf dag 1 is het leven al anders. Mijn sieraden zijn direct opgeborgen, veel te onhandig. De helft van mijn make-up kan ik laten want die drijft er al in de badkamer vanaf. Elke dag in sportkleding lopen bevalt uitstekend. Op zich heb ik zo'n 2 uur per dag iets anders aan maar dat komt ook niet veel verder dan een Thaise/Indiase slobberbroek met slippers. Mijn voeten zijn de hele dag rood van de aarde en de bandjes van mijn slippers staan in mijn voeten. Nee, niet omdat ik zomaar eens bruin aan het worden ben maar van viezigheid die zelfs met een borstel onder de (koude) douche niet schoon te krijgen zijn. Op die viezigheid na vind ik het allemaal heerlijk.

Deze 24 dgn breng ik samen door met 23 studiegenoten uit verschillende landen zoals US, UK, Canada, Zuid-Afrika, China, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, Dld, België etc.. Leeftijd vanaf ong 25 t/ 54 waarbij ik in de top 4 van de hoogste leeftijdsklasse zit. 5 mannen en dan blijven er 19 dames over. Zoals al bij voorbaat gedacht; het overgrote deel is zeer flexibel, zit zeer strak in het lijf met zichtbare spieren en weinig textiel om dat te verhullen. Je kan je vast een voorstelling maken hoe ik daar tussen sta ????. De hele dag spierpijn en stramheid in mijn lijf. Ik kom met regelmaat niet direct uit de huidige houding omdat ik mijn onderrug niet snel genoeg weer op zijn plaats heb. En toch lach ik me suf en met grote regelmaat vooral om mijzelf.

Er is 1 moment geweest (woensdag 16 nov) dat ik dacht wat doe ik hier in hemelsnaam! Dit was niet eens gericht op de yogales als wel dat het sinds maandag 14 november zulk klam weer was dat ik elke les ongeveer de mat afgleed van het zweet (elke dag 3,5 uur bikramyoga!) Als ik ergens niet goed tegen kan is als ik de hele dag met klamme kleren loop. Maar gelukkig herinnerde de yogateacher ons aan het eind van de les aan de focus van de les en deze was; acceptance of your life. Dat ben ik dan maar weer gaan doen.

Het leuke aan deze training is dat er in verschillende yogatypes les wordt gegeven. Hatha (oorsprong Yoga), Ashtanga (ook wel poweryoga genaamd), Vinyasa flow (flow van verschillende soorten), Yin (meditatieve yoga) en Arial (yoga/fitness met gebruik van een arial hangmat). Maar zoals ik hier in deze 24 dagen geleerd heb gekregen: yoga is meer dan alleen het uitvoeren van asanas/oefeningen. Uiteindelijk draait alles om ‘control of the mind’ en daar horen ook ademhalingstechnieken, mantra’s, mudra’s, kryas en meditatie bij. Dit betekende dat ons lesprogramma bestond uit, 3,5 uur yoga, 1 uur karma yoga, 1,5 uur filosofie, 1 uur teaching methods, 1 uur practicum, 1,5 uur anatomie/art of teaching / ayurveda, 1 uur meditatie per dag. Daarnaast diende je elke dag een daily summary te schrijven van het geleerde bij alle lessen. Om 22.00 lagen we dan ook echt gestrekt.

Ik had met mezelf afgesproken dat ik mij voor alles zou openstellen, of ik het nou wel of niet leuk zou vinden. Ik heb dan ook aan alles meegedaan met 1 uitzondering; het ‘kotsen’ met 24 mensen tegelijkertijd. Ik maak dit nu heel banaal maar zoals velen weten leidt ik aan een kotsfobie en ik had niet de behoefte om er op deze wijze vanaf te komen. Dit onderdeel heeft te maken met het schonen (kryas) van body and mind en is nodig om alles eruit te gooien wat wordt gedaan dmv het drinken van glazen warm water met zout welke met een flinke snelheid worden gedronken. Het proces van ‘alles eruit gooien’ is binnen de Indiase cultuur een heel normaal gegeven.

Met een ander onderdeel had ik wel moeite; mantra’s zingen. In mijn jonge jaren was ik lid van het tienerkoor in de kerk. Ik vond het geweldig als ik mocht voorzingen. Op latere leeftijd kwam ik erachter dat ik helemaal niet kan zingen en met terugwerkende kracht had ik medelijden met alle kerkgangers. Vanuit deze ervaring had ik mij voorgenomen nooit meer solo te zingen in het bijzijn van anderen. Helaas, dit voornemen heb ik hier volledig overboord moeten gooien. Want of ik het nou wel of niet leuk vindt, mantra's moesten worden voorgezongen (in Sanskriet!) in mijn praktijkexamen.

Maandag 21/11 om 8.00 's ochtend heb ik mijn praktijkexamen gedaan; 1 uur lesgeven in yin yoga voor 8 medestudenten. We hadden een vrije keuze in het bepalen van het yogatype waarin je les wilde geven. Dit examen omvatte een introductie, openingsmantra (wat was ik blij dat ik de tekst voor mij neer mocht leggen want zinnen als Sahana vavatu sahanau bhunaktu, sahaviryam karava vahai, waren naast de al te leren Sanskriet woorden niet heel eenvoudig), dan de asanas/oefeningen die je zelf moest bepalen maar wel passend binnen de tijd, afsluiten met een meditatief moment en een sluitingsmantra (damn; zit een ander deuntje in dan bij de opening dus dat was flink oefenen).

Op dinsdag was het theoretisch examen; 30 open vragen – 5, je mocht namelijk zelf bepalen welke 5 vragen je niet wilde beantwoorden. Dit was niet zo moeilijk voor mij want een ding is zeker, ik zal iets harder moeten studeren op anatomie. Deze 25 vragen heb ik op 8 A4 kantjes in het Engels/Sanskriet beantwoord, in 2,5 uur. En toen werd het afwachten maar woensdagmiddag kwam het verlossende antwoord; GESLAAGD!!

Mijn doel met de yoga teacher training was vooral om mijn 6 maanden reizen te starten met een geheel nieuwe ervaring, met leren, gericht zijn op mezelf en bewegen en niet met de intentie om een yoga teacher te worden. Ik heb zoveel meer gekregen dan vooraf gedacht waaronder prachtige levensverhalen van 23 medestudenten en 4 teachers. Waren al mijn verwachte utopieën ook daadwerkelijk utopieën? Jazeker!! Strak ben ik er niet geworden, minder kilo’s heeft het me ook niet opgeleverd ondanks een streng 3x daags vegetarisch en vaak ook nog veganistisch dieet, mijn lijf is iets flexibeler maar ik zal moeten accepteren (enorm Yogi) dat er anatomische beperkingen zijn en flexibiliteit niet altijd te trainen is maar hoe leuk is het als je weet wat wel/niet te trainen valt. Chocoladebruine benen zijn er ook niet gekomen want als je altijd lange broeken draagt en je dagen in de schaduw doorbrengt zal er niet veel wijzigen... Voor wat betreft het doorvoeren van een verandering als gewoonte; ik weet het nog niet. Wat wel zeker is, is dat ik het lesgeven als ontzettend leuk heb ervaren en mij in de review, nav het examen, als advies is meegegeven dit ook zeker te gaan doen!!

Nu is het tijd voor een aantal hele luie dagen vakantie in een super-de-luxe bungalow aan Angonda beach met 4 tijdelijke nieuw verworven vriendinnen en het eten van heel veel eieren en kaas.

Wordt vervolgd.....

Reacties

Reacties

Willie en Leo

Wat een prachtig verhaal Manon. De manier waarop je het beschrijft zo goed ik zat er middenin. Nou even lekker luieren, eten etc. Nog één tip: Bruiningscreme voor de benen heb je ook geen last meer van die melkflessen. Nog een fijne tijd. Geniet ervan!!! Liefs van ons

kathalijne

Wat super leuk om je verhaal te mogen lezen.
Wat een mooie ervaring je opleiding.
en nu.... genieten van niksssss

Liefs

Marja en Jos

Lieve Manon
Mooi te lezen jou ervaring met de yoga opleiding. Jos snapt het ,ook hij kan niet in een rechthoek zitten .ikzelf heb dat niet met mijn klassiek ballet verleden. Leuk om jou op deze manier te volgen op je reis.

Sil

Wauw wat een heerlijk verhaal!
Dank dat we daar deelgenoot van mogen zijn. Wat ben ik trots op je. In zo'n korte tijd je zoveel nieuws eigen maken vraagt super veel doorzettingsvermogen en kracht. Niet alleen fysiek maar ook mentaal!
Knappert! Van binnen en van buiten! ;))
Liefs

Judith

Prachtig verhaal en verwoord Manon. Heel veel herkenbare elementen in: wat vind ik van deze sadhana, spreek ik deze mantra wel goed uit? Mooie uitdaging voor je mind :-)
Geniet van het vervolg van je reis

hemmij en hanne

Wat een belevenissen !!!! Lijkt me heerlijk om te doen. Leuk om te lezen!! Nu mag je lekker genieten na al die inspanningen, Heel veel plezier en zie graag je volgende verhalen. Liefs :-) :-)

Frouwke Koekkoek

Hoi Manon,

Wat een mooi verhaal van je over je Yoga verblijf. Ik zie het helemaal voor me. Heerlijk!!!
Nu even na genieten en dan naar je volgende bestemming!
We zullen je blijven volgen!!!

Groetjes Frouwke en Gerard.

Jansje

Heerlijk verhaal Manon. Er huist nog een schrijver in je ook;)
Gefeliciteerd!!! Wat een opoffering:) Goed hoor.
Meer verhalen. Benieuwd naar het vervolg van je reis.
Tot gauw weer.
x Jansje

Daphne Grimmelikhuijse

Fijn je te lezen Manon en je ontwikkeling en gedachten te mogen volgen! Je bent waarschijnlijk al aan de eieren... of toch niet en is er toch iets veranderd... Je weet het maar nooit... liefs, x

alinda

Ik voel een boek aankomen.... X

Belinda

Ontzettend mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt!
Ook super leuk om je op deze manier te kunnen volgen, kijk uit naar je volgende verhaal! Geniet lekker in de luxe bungalow.
Een hele fijne en goede reis naar je volgende bestemming!
Liefs Remco & Belin

Jeroen

Stoer hoor Manon, je yoga-opleiding.
Nu genieten!! X

Adriaan

Genoten van je verhaal dus ben nu al benieuwd naar wat gaat volgen. Mooi om te lezen hoe je aan het genieten bent van de dingen die je doet.

Ananda(m) = gelukzaligheid

Hartegroet, Adriaan

Bianca

He Manon! Ben blij wat van je te horen! Wat een geweldig verhaal, en wat een geweldige start van je reis. Kan niet wachten op je volgende avonturen. Geniet er van!

X B

Tonny

Geweldig Manon Wat een geweldige ervaring Fijn om dit te kunnen.volgen Geniet van deze mooie reis Gr Tonny

Willemien

Ik zie yogalessen in de prinsendam!
Fijne reis xx

Susanne

Het is je gelukt! Gefeliciteerd!
Fijn om je op deze manier te kunnen volgen. Je Instagram foto's zijn mooi!!! De headstand, je kan 'm!
Ik kijk uit naar je eerste vlog, bewegende beelden!
Liefs Suus X

Hanneke

zo ontzettend blij voor je, wat een drive, wat een doorzettingsvermogen, wat een LEF. Ik wil je collega zijn.
Love, light & laughter. Xx Hanneke

Martine

Wat een heerlijke verhalen Manon, super om te lezen!!
Kan niet wachten tot de volgende blog, Enjoy!! Xx

max de kapper

oefffffffffff. En laat los ....hahahah. Super om te lezen manon

thea en jan

hoi manon , super gedaan en knap hoor wat je gepresteerd hebt, proficiat!!!!!!
geniet nu maar van je vrije dagen en nog heel veel plezier op je volgende reis, we blijven je volgen.........
groetjes en xxx

Ingrid

Wauw, wat een prestatie!!! En ook die chocolade benen zijn alleen dan maar mooi, als je ze vanuit "onze" westerse kultuur bekijkt.... in Azie is wit beter!!! En als ik me herinner dat je zelfs achter het raam in een bus je tere witte huid kan verbranden, zou ik zeggen..... laat maar!!!

Manon

Dank jullie wel voor al deze mooie en bemoedigende reacties. De lat ligt hoog maar ik hoop jullie met het volgende verhaal ook weer te kunnen plezieren.

Grietje

Wat leuk Manon om dit te lezen. Bert en Wendelien waren hier om een glaasje wijn te drinken en hebben dit op de I pad. Gezet Heel leuk doei

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!